donderdag 16 april 2015

Help, ik heb teveel spullen!



 Bron
Na voor de zoveelste keer helemaal gek te zijn geworden van alle spullen die ik heb, ging er maar één gedachte in mij om: dit moet anders. Het materalistische heeft er volgens mij altijd wel een beetje bij mij ingezeten. Wat eigenlijk een beetje vreemd is, aangezien mijn ouders er een redelijk somber uitgavenpatroon op na houden. Daar staat dan weer wel tegenover dat we vaak op vakantie gingen, daarnaast kiezen hun ook liever voor één kwalitatief item dan vijf items van mindere kwaliteit. Daar is verder niks mis mee natuurlijk, maar bij mij is het toch de andere kant uitgeslagen. Ik groeide op in een kleine stad, waar ook niet zo heel veel winkels zijn. Met als gevolg dat dus de halve school in dezelfde kledingstukken liep. Iets wat ik totaal niet kon hebben. Ik weet nog dat ik op de basisschool zat en we een dagje naar Den Haag gingen. Trots showde ik mijn nieuwe kleding de volgende dag, dingen die niemand anders had. Ook liep het allemaal wat achter qua trends, (verbazingwekkend genoeg is dat tot op de dag van vandaag nog steeds zo) een kledingstuk waar niet altijd even positief op gereageerd werd, was een paar maanden later opeens ook helemaal hot bij ons op school. Dat soort shoptripjes eindigden dan meestal ook met zakken vol nieuwe kleding. Laten we nu even een paar jaar doorspoelen naar het moment dat ik op kamers ging. Het ultieme gevoel van vrijheid, eindelijk zelf bepalen wat je eet en wat je koopt. Daarnaast verhuisde ik ook nog eens naar een grote stad, een stad met heeeeel veel leuke winkels. Uiteindelijk resulteerde dat ook in dat ik op een gegeven moment kledingstukken had hangen met de kaartjes er nog aan. Toen ging de knop wel om, dit kan niet zo en moet anders. Jammer genoeg verplaatste het probleem zich alleen maar, kocht ik geen kleding, ging ik wel makeup kopen. Nu, zo'n 6(!) jaar later, barst m'n kamer ongeveer uit zijn voegen door alle spullen die ik heb. Dat resulteerde dus weer in een grootschalig opruimproject, waar ik nog steeds mee bezig ben. Wel deel ik graag mijn tips!


Laat alles door je handen gaan, en dan ook echt alles
Maak vervolgens drie stapel, op de eerste stapel leg je alles wat je echt niet weg wilt doen, op de tweede stapel de twijfelgevallen en de derde stapel zijn de dingen die echt weg mogen. En dat zijn dan voornamelijk de dingen die te klein/versleten, of in het geval van beautyproducten, niet meer goed zijn of (bijna) leeg zijn. Verolgens ga je nog een keer door de tweede stapel. Zitten er misschien nog (bijna) nieuwe dingen tussen? Je zou deze eventueel kunnen verkopen of weg kunnen geven. Met wat er over blijft van de 'twijfelstapel' doe ik het volgende: Ik zoek meestal zo'n twee keer per jaar mijn kledingkast uit. Dit doe ik als het weer lekker weer wordt, en wanneer het weer kouder wordt. Binnenkort (als het weer een beetje meewerkt) ga ik aan de slag met mijn zomergarderobe. Alle truien en winterjassen worden opgeborgen, en de t-shirts komen weer te voorschijn. Kijk nog een keer goed kritisch naar je zomergarderobe. Past dit nog? Ga ik dit nog dragen? Is het niet versleten? Zoek vervolgens weer alles uit dmv de drie stapel, en hang dan vervolgens de twijfelgevalletjes ook in je kast. Nu heb je +/- een half jaar voordat je weer naar je wintergarderobe gaat. Heb je iets niet of weinig gedragen in dat half jaar? Dan gaat het alsnog weg. Je hebt immers ruim de tijd gehad om het te dragen, en als je het nu niet draagt, waarom zou je het wel opeens volgend jaar dragen? Om dit goed bij te kunnen houden zou je eventueel de kledinghangers  van de twijfelgevallen andersom kunnen hangen, draag je een kledingstuk? Dan hang je hanger andersom. Bedenk eventueel een systeem zodat je maar een maximum aantal hebt van bepaalde dingen. Zo heb ik bijvoorbeeld nogal veel verzorgingsproducten. Alle producten die ik nog op voorraad heb, heb ik in een mandje gestopt. Mandje vol? Dan mag er niets nieuws bij. Hou het natuurlijk wel een beetje reëel voor jezelf en ga niet meteen weer die-hard shoppen als er ook maar een beetje plek is.

Bewaar niet alles
Iets wat heel moeilijk is voor iemand die ieder kaartje en frutseltje bewaarde. Bioscoopkaartjes? Bonnetjes? Kaartjes van kleding? Hell, ik heb het allemaal gehad. En wat doe je er uiteindelijk mee? Helemaal niets. Bewaar eventueel de dingen waar je echt goede herinneringen aan hebt, maar gooi de rest lekker weg. 

Koop slim in, maar let op
  Iets waar ik zelf een ontzettende hekel aan heb, is als ik erachter kom dat bijvoorbeeld mijn shampoo op is en ik deze voor de volle prijs moet kopen. Naast opruimen, probeer ik ook een beetje te bezuinigen. Veel verzorginsproducten die ik gebruik kan ik gewoon bij de drogist kopen. Ik probeer dan ook altijd de aanbiedingen af te wachten. Maar ook hier moet je niet in doorslaan. Ik ben zelf maar alleen, alleen ben ik per week op zo'n 3 verschillende adressen te vinden. Daardoor doe ik dus ontzettend lang met producten (houdt trouwens wel in dat ik alles wel in drievoud moet aanschaffen.) Een fles douchegel zal bij mij dan ook langer meegaan, dan bij iemand die de hele week op 1 adres is. Dit houdt dus ook in dat ik echt geen 5 flessen douchegel als back-up hoef te hebben. Iets wat alleen toch nog best lastig kan zijn. Aangezien ik toch wel graag op mijn geld let hou ik van aanbiedingen. Ik heb daarom nog een behoorlijke voorraad staan, maar ik zorg er wel voor dat deze langzaam slinkt en er niet teveel meer bijkomt.

Uiteindelijk is alles limited edition
Limited edition, één van de geniaalste marketingtrucs ooit bedacht. Zet ergens limited edition op en ze staan gillend in de rij. Maar bedenk je, uiteindelijk is alles limited edition. 
Dat shirtje wat nu bij de de H&M in de rekken hangt? Wedden dat dat volgend seizoen niet meer te krijgen is?  Toch willen we maar al te graag een limited edition product zien te bemachtigen. Het voelt toch een beetje speciaal, en wat als het nu nooit meer gemaakt wordt? Uiteindelijk is of komt er wel weer een product wat er op lijkt. Vooral MAC heeft er nogal een handje van om enkele tijd later dezelfde limited edition producten uit te brengen, of zelfs in de vaste collectie op te nemen. Ik ben zelf dan ook totaal geen voorstander van extra producten kopen, de kans dat het opgaat (zeker met make up) is al niet zo groot, en mocht het ooit op gaan dan ben je vast wel weer aan iets anders toe!

0 reacties:

Een reactie plaatsen