zaterdag 21 maart 2015

Santa Cruz


Bron

Stiekem baal ik er wel een beetje van dat ik niet in de 80s ben opgegroeid. En dan natuurlijk het liefst nog op de Sunset Strip in LA in de tijd van Motley Crue, Van Halen en Guns 'n Roses. Jammer genoeg voor ons zit dat er niet in, maar de jongens van Santa Cruz moeten er waarschijnlijk net zo overgedacht hebben. Na weer een zoektocht naar nieuwe muziek kwam ik Santa Cruz's Aiming High tegen. En aangenaam verrast dat ik was, 4 (voornamelijk) lang harige blonde mannen geheel glam rock gekleed. Geloof mij, dat kan slechter. Moet vast een bandje ergens uit Californië zijn, stomverbaasd was ik dan ook dat het geen Californië maar Finland bleek te zijn. Aiming high sprak mij dus zeker wel aan, maar later verloor ik de band toch uit het oog.



Enkele maanden later zag ik dat ze een nieuwe single hadden, ik weet niet meer welke het precies was, maar ik weet nog wel wat ik ontzettend teleurgesteld was. Waar was die 80's vibe gebleven? Die was dus vervangen door iets wat tegen het pop-achtige aanzat. Zonde. Toch trokken ze weer mijn aandacht nadat ik een melding kreeg dat ze een show in Nederland zouden geven (lang leve bandsintown, serieus check dit) 'Oja die band met zoveel potentie.' Naar die show ben ik dan ook niet geweest, maar nieuwsgierig naar het nieuwe (self-titled) album was ik wel. Die 80's vibe is inderdaad ver te zoeken, maar op een enkel minder nummer na, stelde het mij zeker niet teleur. Persoonlijk vind ik dat de gitaristen zeer technisch kunnen spelen (zeker wat betreft hun jonge leeftijd) de wonderen zijn de wereld nog niet uit zullen we maar zeggen. Daarnaast heeft de stem van zanger Archie af en toe een lekker rauw randje wat het goed te beluisteren maakt. Daarnaast is hij zeker ook niet verkeerd om te bekijken, maar dat is weer een ander verhaal ;)

Gewoon omdat het kan
Bron



Conclusie? Blij dat ik deze band een tweede kans heb gegeven. Ze gaan zeker op het lijstje met 'bands die ik nog wil zien'. Ik hoop wel dat er in het volgende album iets meer in de trant van Aiming High in zal zitten, (en laat alsjeblieft al die 'nanananaatjes' in My Remedy voortaan achterwege) maar dat is iets wat we moeten afwachten. Wil je trouwens nog een beetje in de 80s sferen blijven, lees dan zeker even dit artikel van Vice over waarom Helsinki de Sunset Strip van Europa is.

Favoriete nummers:
-Bonafide Heroes
-Bye Bye Babylon
-Can You Feel the Rain

Oordeel: 3,5/5

0 reacties:

Een reactie posten