dinsdag 7 oktober 2014

Yoga

Bron


Net 17 jaar was ik toen ik op mezelf ging wonen, ik ging namelijk studeren in Den Haag. Toen ik net begon wilde ik zeker niet op kamers, want hallo ik was toen 16 en dat kon ik toch nog helemaal niet? Maar na voor de zoveelste keer om 6 uur mijn bed uit te moeten komen en weer vertraging te hebben was ik er helemaal klaar mee. Na mijn colleges zou ik meteen bij de woningbouw binnenstappen. En ja hoor, 2 maanden later had ik een prachtige kamer. Dat zorgde wel voor heel wat verandering, want nu was ik op mezelf aangewezen. Ook kwam er daardoor een einde aan mijn sporten. Ik had jarenlang gedanst en daardoor ook altijd een goede houding gehad. Na een zeer stressvol eerste jaar kwam ik erachter dat het anders moest. Via school kon je voor een leuk prijsje groepslessen volgen. Dat leek me wel wat, dus samen met een studievriendin besloten we deze te volgen. Maar door mijn ontzettend drukke studie, kwam dat sporten er ook niet echt van. Want zeg nou zelf, na een hele dag college heb ik in ieder geval geen zin om ook nog eens fanatiek te gaan sporten.


Ondertussen ontwikkelde ik weer zeer vage klachten, iets waar ik al vanaf mijn 13e last heb gehad. Maar dat is toen goed opgevangen door een combinatie van een pedagoog en een fysiotherapeut. En ik kan je zeggen het was niet bepaald een prettige ervaring om tussen de COPD opaatjes in de sportzaal van het ziekenhuis te staan. (En hun maar aan mijn moeder vragen of ik iets ergs had.. zucht, wel lief bedoeld natuurlijk) Maar het hielp wel, vlak voordat ik begon met studeren was ik 'genezen' verklaard. Helaas had het op mijzelf wonen en de hoeveelheid stress mij niet bepaald goed gedaan. Dus op naar het zoveelste ziekenhuis bezoek. Ongeveer de eerste vraag die gesteld werd was of ik wel sportte. En serieus ik stond met mijn mond vol tanden. "Ja eh nou ik heb heel lang gedanst, maar daar moest ik mee stoppen omdat ik ging verhuizen en ik heb er eigenlijk ook niet zo veel tijd voor." Daar was de arts het niet bepaald mee eens, 'ga maar wat gezonder leven en kom anders maar terug.' Woest dat ik was, want ik had daar toch helemaal geen tijd voor? Toch besloot ik er werk van te maken en ging op zoek. Een sportschool leek me wel een goed idee, totdat ik de prijzen zag. Gezien mijn medische achtergrond vond ik wat begeleiding ook wel belangrijk, maar dat was helemaal niet te betalen. Ondertussen gaf ik de zoektocht op, maar ook ik merkte dat mijn lichaam het er niet helemaal mee eens was. Ik begon last te krijgen van mijn rug, dus op naar de fysio. Conclusie? Een wervel zat niet helemaal goed, en hoe dat kwam? Slechte houding. Ik was verbaasd, want ik had toch jarenlang gedanst? Daardoor had ik nooit ergens last van gehad en altijd recht gelopen. Zo zie je maar, hoe snel je iets verleert. En ook hij stelde de bekende vraag: "sport je wel?".

Ondertussen had ik mijn zinnen gezet op yoga, dat leek me wel wat. Ik kon wel wat rust gebruiken door mijn studie, maar meer dan een idee was het nog niet. Maar ook toen kwam ik weer voor hetzelfde struikelblok. Te duur. Dus ook dat kwam weer op een laag pitje, totdat ik zo'n last van mijn lichaam begon te krijgen dat het niet meer anders kon, er moest wat veranderd worden. Ik sprak er met vriendinnen over en ik merkte dat meer er last van hebben. 'Ik voel me wel 65" verzuchtte er eentje, en ik kon me daar helemaal bij aansluiten. Niet bepaald gezond als je net 20 bent.  Ondertussen maakte Groupon ook zijn opmars en toen vond ik ook meteen een mooie aanbieding. Er was net een nieuwe yogaschool geopend, zo'n 15 minuten met de tram van mijn huis Ik maakte meteen gebruik van de aanbieding en kon niet wachten op de eerste les. Heerlijk vond ik het! Jammer genoeg sloot het rooster niet goed aan met mijn schoolrooster, dus een ideale oplossing was het niet. Maar wat een verschil merkte ik zeg. Ik had in de winter steevast last van mijn nek, en serieus ik heb er nooit meer last van gehad. Omdat het rooster niet helemaal goed aansloot, en een het zonder aanbieding nog steeds veel te duur werd, kon ik helaas niet verder met lessen. Gelukkig staat youtube vol met yogafilmpjes tegenwoordig. Dus nadat ik een mooi matje had gekregen, besloot ik het voortaan lekker zelf te doen. Dus om een lang verhaal kort te maken hieronder een paar van mijn favo filmpjes van Tara Stiles! Een ontzettend toffe vrouw die het truttige aan yoga zeker doet verdwijnen.



0 reacties:

Een reactie plaatsen