zondag 20 oktober 2013

Metallica: Through the Never

http://www.pathe.nl/gfx_content/posters/metallicathroughthenever2.jpg


Als ik even mag zeuren: "alle leuke dingen komen overal behalve in Nederland" meestal is dat wel het geval, maar voor de verandering eens een keer niet! Ook ik was op de hoogte van het feit dat Metallica met een film zou komen. Leuk dacht ik, maar dat zal toch wel weer alleen maar in Amerika zijn. Voor de verandering zat ik eens een keer fout want ze zouden hem zowaar gaan draaien in Nederland! Ohja en ook nog eens in IMAX leuk is dat. Dat de film alleen op gigantische rot tijden draait nemen we dan maar even voor lief. Dus afgelopen maandagavond trotseerden we de zoveelste regenbui en reisden we af naar Pathé Arena.


Aangekomen bij de zaal, we moesten nog even wachten, begon ik toch even te twijfelen of we wel bij de goede film zaten (ja het is me dus een keer overkomen dat de bioscoop de verkeerde zaal op het kaartje had gezet) Allemaal groepen mannen van m'n vaders leeftijd, totdat ik me bedacht dat de mannen van Metallica ook van mijn vaders leeftijd zat. Kortom degene die niet in het rijtje thuis hoorde was ik ;)

Goed waar waren we? Ohja we waren verregend en we zaten tussen de 'oude' mannen, op naar het belangrijkste deel ,de film zelf. Through the Never wordt met de volgende lekker makende tekst gepromoot: " Een roadie van Metallica wordt tijdens een concert op pad gestuurd om een belangrijke taak voor de band te volbrengen. Eenmaal buiten het stadion waant hij zich in een post-apocalyptische wereld." Goed zeer spannend allemaal maar uiteindelijk gaat het om de muziek toch? En heel eerlijk? Bij het roadie gebeuren gaat het mis want SPOILER Ik begrijp sowieso Trip, de roadie, gewoon niet. Hij komt wat mij betreft geeneens in de buurt van een roadie. Hij komt ongeveer tegelijkertijd aan met de bandleden, staat terwijl alle roadies druk bezig zijn tijdens de show lekker tussen het publiek (Betekenis roadie: Een roadie is iemand die meereist met een band of artiest op tournee om alle praktische werkzaamheden te verrichten die noodzakelijk zijn om een liveoptreden mogelijk te maken ((met alle dank aan wikipedia)) Daarnaast lijkt hij er ook gewoon niet bij te horen (is het niet gewoon een zoon van een bandlid/roadie??) Goed, dus terwijl onze trip lekker staat los te gaan komt er een mede roadie op hem afgerend "hier is een kaart dit moet je halen en ohja neem ook deze tank benzine mee(?) Voor de oplettende kijker, voordat Trip in z'n busje gaat neemt hij nog een pilletje, of eigenlijk 2. Onderweg naar z'n opdracht krijgt hij een ongeluk en vervolgens breken er rellen uit op straat en rijdt er een vreemd figuur op een paard rond die mensen ophangt. Misschien ben ik hier te nuchter voor maar 1. het sloeg nergens op en 2. het heeft allemaal totaal geen toegevoegde waarde. Ondertussen worden de beelden afgewisseld met shots van het Metallica concert. Daar kwamen we tenslotte ook voor. En eerlijk toegegeven de special effects van de show zien er spectaculairder uit dan wat Trip en co meemaken. Conclusie Trip tript er lekker op los en Metallica breekt de tent af.SPOILERUIT De geruchten gaan dat de desbetreffende tour een uitgebreide tour gaat worden, van mij mogen ze komen.


Pluspunten
  • Een film overtreft een 'echt' concert niet, maar met IMAX kom je toch een heel eind.
  • Echt een aanrader voor de fans/liefhebbers, een unieke ervaring dit
Minpunten
  • Stiekem kijk je gewoon naar een gedramatiseerde concertregistratie (ik bespeur hier een nieuw genre) 
  • Het hele Trip gebeuren hadden ze er van mij uit mogen laten



Through the Never draait nog 4 dagen in IMAX bij verschillende Pathé's Hurry!

1 opmerking:

  1. Goede review! Wel gaaf dat het in IMAX draaide. Ik heb niet zo veel met Metallica, maar de film klinkt als genre best okay. Interessant!

    BeantwoordenVerwijderen