zondag 16 september 2012

Kostenpost: Concerten e.d.

 bron

"Gaan jullie mee naar Stone Sour?" werd er gevraagd. Een paar dagen voordat ik die vraag kreeg had ik al vernomen dat ze een concert zouden geven in de Melkweg. Schade: maar liefst 37,50 euro, en dan ben je er nog niet want dan komen er nog zo'n 5 euro aan servicekosten bij, een lidmaatschap van 3,50, garderobe etc. Laten we het er op houden dat je voor zo'n 45 euro binnen bent. Dan heb je nog een zelf uitgeprint kaartje ook,(tel er anders nog 3 euro bij op voor een hard-copy) heb je de servicekosten voldaan, heb je ook nog eens een lidmaatschap waar je hoogstwaarschijnlijk alleen deze ene keer in de maand gebruikt van maakt, en dan hangt je jas ook in de garderobe. Dit alles is dan nog exclusief drank en eventuele merch Brandstofkosten, treinkaartjes en buskaartjes laten we dan maar even buiten beschouwing.




Wat mij die hele tijd heeft dwarsgezeten is de prijs van het ticket. Ik heb ze namelijk 2 jaar geleden gezien, ook in de Melkweg. Maar ik kon me niet voorstellen dat ik daar een soortgelijk bedrag voor had betaald. Dus na dat oude kaartje tevoorschijn te hebben gehaald kwam ik erachter dat de entree toendertijd 20 euro bedroeg. En oké het voorprogramma van nu zal een stuk duurder zijn dan toen, maar dan nog. En dan vraag ik me af, waar is het fout gegaan? Het is over het algemeen wel bekend dat bands niet meer hetzelfde verdienen aan verkoop van cd's dan dat ze voor het download tijdperk deden.
bron
Het verhogen van het BTW tarief zal er zeker ook mee te maken hebben (ook al zou het weer teruggedraaid moeten zijn.) Nee, mensen blijven niet naar concerten en dergelijke gaan als het duurder is geworden, de allerrijksten misschien, maar ik niet. Ik heb nog nooit zoveel afgelaste evenementen gezien, en ook al zal de crisis hier ook zeker mee te maken hebben dan nog. Het eerste wat geschrapt wordt zijn luxe dingen, jammer genoeg vallen concerten daar ook onder. En dan is de keuze al snel gemaakt, niet meer achteloos roepen 'bestel maar 2 tickets extra' maar 'Nee sorry zit er nu even niet in'. En nog steeds moet die keuze gemaakt worden. Toch naar die ene 'bekendere/duurdere' band of toch maar naar 2 minder bekende bands.

De volgende vraag is dan: "Valt er nog wel te kiezen?" Stond een band vroeger bij wijze van spreken zowel in de Melkweg als in de 013, tegenwoordig moet je al blij zijn als ze uberhaupt naar Nederland komen. Komt een band naar Nederland dan spelen ze tegenwoordig zelden nog in Amsterdam (te duur?, niet op de route?) Nee, in plaats van  Amsterdam of Tilburg, staan ze in Eindhoven of kleine zaaltjes in plaatsen waar niemand ooit van gehoord heeft.  Met het OV zal je er vast wel komen, maar hoe je weer thuis komt moet je zelf maar uitzoeken. En ook al staat een band in Tilburg ipv Amsterdam, als je net zoals mij in het westen van het land woont, wordt het met kosten voor het OV bij de ticketprijs opgeteld toch nog best een duur grapje.

Om dan nog even terug te komen op Stone Sour, ik vertik het gewoon om zo'n bedrag neer te leggen. Ieder z'n eigen ding natuurlijk, maar ik ben dan geneigd om voortaan in het buitenland te gaan net zoals bij Rammstein. En neem van mij aan, als je het allemaal goed hebt gepland hoeft het helemaal niet zoveel te kosten. Ticketprijzen liggen over het algemeen lager in het buitenland dan in Nederland. Tenzij je er meteen meerdere dagen aan vastplakt en daardoor dus een hotel moet nemen, dan zal het een stuk hoger uitvallen. Maar als je met een budget airline vliegt, alleen met handbagage neemt en op het vliegveld overnacht of eventueel een heel goedkoop hotel weet te vinden, dan valt het allemaal reuze mee. Uiteindelijk scheelde het ticket in Engeland + een vliegticket maar een paar tientjes van wanneer ik in Nederland zou zijn gegaan. Stiekem wacht ik dan ook al op de aankondiging dat Iron Maiden weer een tour in Europa gaat doen...

0 reacties:

Een reactie plaatsen