donderdag 30 augustus 2012

Boek review: Tot het voorbij is, De verbouwing en meer

Astrid is een jonge fietskoerier die niet goed weet wat ze verder met haar leven wilt doen. Ze woont nog steeds met haar huisgenoten in een studentenhuis. Langzaam aan valt de groep uiteen. Als er plots 2 vrouwen worden vermoord en Astrid de enige schakel tussen deze 2 moorden blijkt te zijn, lopen de spanningen hoog op.
bron

In eerste instantie lijkt het alsof Astrid gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek is. Maar als zij nogmaals in verband wordt gebracht met een moord, lijkt dat niet meer op te gaan. Zo halfverwege het boek wordt er een verdachte aangehouden, maar is deze persoon wel echt schuldig? En dan gebeurt er iets heel leuks. Net als het lijkt alsof het boek afgelopen is, begint het tweede deel van het verhaal. Dit keer niet verteld door Astrid maar door de moordenaar.  Uiteindelijk kom je er als lezer redelijk snel achter wie de dader is, maar dat maakt het er niet minder leuk om. Ook vind ik het ontzettend knap gedaan dat het boek niet gaat vervelen. Het verhaal wordt namelijk wel twee keer verteld, maar wel zo dat het voor de lezer ook boeiend blijft.

Cijfer: 7,5
bron
Mathilde is een succesvolle plastisch chirurg die net een eigen kliniek heeft geopend. Mathilde's leven lijkt perfect, maar schijn bedriegt. Haar huwelijk staat op springen, en de verbouwing van haar huis is nogal uit de hand gelopen. Totdat ze op een dag een oud schoolvriendje tegenkomt die belooft haar van haar problemen te verlossen met alle gevolgen van dien.

Aangezien in de trailer niet helemaal duidelijk is wat er mis gaat was ik ontzettend benieuwd. Maar het viel helaas nogal tegen. Er is zeker niets mis met dit boek, maar de plot twist waarop ik had gehoopt ontbreekt helaas.

Cijfer: 7
bron
Hp vindt in een trein een achtergelaten mobieltje. Nieuwsgierig als hij is besluit hij het mobieltje beter te bekijken. Dan nodigt de telefoon hem uit voor een spel. HP besluit om mee te doen met alle gevolgen van dien. Wat een onschuldig spelletje lijkt te zijn, mond uit in iets veel groters. Naast de verhaallijn van HP volg je die ook van zijn zus Rebecca. Rebacca zit in de beveiligingsbranche en krijgt te maken met vreemde briefjes die zij vindt.

In eerste instantie had ik een beetje een been there, done that gevoel bij dit boek, maar ik besloot het toch een kans te geven. Wat als eerst opvalt is dat HP zich niet gedraagt naar zijn leeftijd, het boek is ook zo geschreven. In eerste instantie ergerdere ik mij daar nogal aan, maar aan de andere kant vond ik het ook wel weer knap van de schrijver dat hij HP zo goed kan omschrijven. Het Spel zit ook complexer in elkaar dan je misschien denkt, aan het eind van het boek is alles dan ook nog niet helemaal duidelijk. Wat blijkt, deel 2 en 3 (en als ik het internet mag geloven wordt het ook verfilmd) staan op de planning om vertaald te worden. En deze wil ik dan ook zeker lezen!

Cijfer: 7,5
bron
Jack Caffrey krijgt een melding binnen van een ontvoerd kind. De ontvoerder heeft met bruut geweld de auto gestolen met het kind achterin. Jack maakt zich niet al te druk, over het algemeen wordt het kind binnen korte tijd weer terug gevonden. Maar deze keer niet. Als blijkt dat meerdere kinderen op deze manier ontvoerd zijn, besluit Jack toch om een onderzoek te starten.

Ik was dit boek al eens vaker tegengekomen, maar was niet overtuigd genoeg om hem te kopen. Totdat ik hem voor een prikkie bij de AKO zag liggen en ik leesvoer nodig had. Er zitten verschillende plot wendingen in het boek die het soms ontzettend spannend maken. Daarnaast blijft de doorlopende verhaallijn van Jack en Flea ook leuk!

Cijfer: 7,5