zaterdag 14 juli 2012

Boek review: De reünie & The ritual

De Reünie had ik al vaker bij de AKO zien liggen en ik zat er steeds over te twijfelen. Aangezien ik nog een behoorlijke stapel boeken had liggen besloot ik om hem te laten liggen. Totdat ik een poosje geleden het boek tegen kwam op een rommelmarkt. Toen kon ik hem niet laten liggen! Ik heb al vaker boeken van Simone van der Vlugt gelezen, en ik vind ze ideaal voor op vakantie, aan het strand of voor als je je verveelt. De boeken lezen namelijk lekker snel weg. De Reünie gaat over Simone die in de krant leest dat er een reünie komt van haar oude middelbare school. Aangezien ze daar nogal nare herinneringen aan heeft overgehouden besluit ze niet te gaan. Maar door de advertentie komt weer wel de verdwijning van haar vriendin Isabel naar boven.
Op een dag is zij namelijk spoorloos verdwenen. Al snel wordt duidelijk dat Simone niet lekker in haar vel zit, ze vindt haar nieuwe baan niks en zit daar ook zeker niet op haar gemak. Vooral over haar werk wordt uitgebreid vertelt. Die stukken vond ik zelf nogal naar omdat ze niet erg geliefd is bij haar collega's. Ook als Simone een oud klasgenootje tegenkomt op haar werk, waar haar baas stiekem een oogje op heeft, maakt Simone het er niet makkelijker op. Olaf is namelijk een vroegere vriend van Simones broer geweest en hij ging ook vaak om met Isabel. Uiteindelijk krijgen Olaf en Simone een relatie, maar Simones broer waarschuwt haar al over de rare trekjes die Olaf heeft. Olaf is namelijk nogal bezitterig en kan wel een lesje anger management gebruiken. Ook als Simone haar jeugdliefde tegenkomt wordt Olaf nog jaloerser. In de tijd van Isabels verdwijning had zij verkering met Olaf. Zou Olaf wat te maken hebben met de verdwijning? Ondertussen herinnert Simone beetje bij beetje zich weer wat er nou precies gebeurt is op de middag van Isabels verdwijning.
Verwacht zeker niet al te veel van dit boek, het was mij al snel duidelijk wie er te maken heeft met de verdwijning. Desalniettemin is het een boek wat lekker wegleest dus ideaal voor tussendoor.

Cijfer: 6,5

Dan een boek waar ik heel erg naar uitkeek, The Ritual van Adam Nevill. 4 oude klasgenoten besluiten te gaan hiken in Zweden, al snel blijkt dat 2 mannen niet meer verder kunnen. Om sneller terug te zijn besluiten ze om een stuk af te snijden. En vanaf daar gaat het gruwelijk mis. Er zit namelijk iets in het bos wat niet gediend is van de 4 bezoekers. Na het lezen van de achterkant van het boek kreeg ik er al meteen een Blair Witch gevoel van. En dat was in eerste instantie ook zo. De 4 mannen raken namelijk verdwaald in het bos, uiteindelijk wordt de één na de ander meegenomen door het ding. Als lezer raak je zelf ook een beetje 'verdwaald' aangezien het grootste gedeelte van het boek over het bos gaat. En er zitten ook zeker spannende stukken in het boek zoals dat de hoofdpersoon zeker wist dat zijn vriend achter hem liep, maar zijn vriend was nergens te bekennen, wie liep er dan achter hem? Ondertussen komen de mannen oude resten tegen van wat lijkt op kerken en offerplaatsen voor een god. Uiteindelijk dacht ik dat er nog steeds mensen in het bos leefden die het 'ding' aanbeden. Maar wie er uiteindelijk ook in het bos leven sloeg naar mijn idee helemaal nergens op. Als je zoiets hebt van ik wil dit boek zelf nog lezen stop dan nu met lezen. Uiteindelijk wordt de hoofdpersoon wakker in een kamer, hij ziet schimmen. Langzaam ziet hij dat er 2 jonge mannen en een meisje met witte gezichten en zwarte patronen op hun gezicht aan zijn bed staan. En ik zei nog voor de grap tegen m'n vriend 'hé er staat een black metal band naast z'n band'. En serieus, het is nog zo ook. Blijkt dat er 3 ontspoorde tieners in dat bos zitten die hun eigen black metal band hebben opgericht. Ze zijn binnengedrongen in het huis van een oud vrouwtje wat 'het ding' kan oproepen. De tieners willen de hoofdpersoon graag offeren aan het ding. Eeeh juist, toen had ik het gehad met het boek. Heel erg jammer, want er had veel meer van gemaakt kunnen worden.

Cijfer: 6

1 opmerking:

1. Goede reviews! Ik denk niet dat ik de boeken ga lezen, al was ik eerst wel benieuwd naar de eerste. Echt super nuttig deze info. :)