zaterdag 5 mei 2012

Koninginnedag


De laatste Koninginnedag die ik heb meegemaakt is zeker zo'n 10 jaar geleden. Ik zie mezelf nog staan, verkleed als tovenaar (prinsessenjurk kwam er niet in) en met een mooi versierde fiets onderweg naar het schoolplein om te zaklopen en koekhappen. Uiteraard was alle moeite niet voor niets want ik won ook nog eens de prijs voor mooist versierde fiets, je kan ergens maar de beste in zijn.
Aangezien mijn ouders ook niets met Koninginnedag hebben, waren we eigenlijk elk jaar tijdens deze dag op vakantie. Jaren later op de middelbare school, werd er druk gesproken over Koninginnedag vieren in Amsterdam. Ik gaf echter toch de voorkeur om met mijn ouders en familie in ons huisje in de buurt van Parijs te zitten. Geen Koninginnedag voor mij dus. Aangezien ik nog steeds met de welbekende oud Hollandse spelletjes in mijn hoofd zat en op tv alleen maar beelden zag van dronken en feestende mensen in Amsterdam, wist ik niet echt wat nou de bedoeling was van Koninginnedag. Sommige mensen waren er zo enthousiast over dat ze er maanden van te voren al naar uitkeken, het enige waar ik naar uitkeek was mijn Franse ontbijtje met een glas versgeperste jus d' orange en een pain du chocolat. Dus terwijl sommige mensen al plannen aan het maken waren voor Koniningedag van dit jaar, was ik al druk bezig met het maken van een wishlist voor de Sephora en Kiko. Totdat ik te horen kreeg dat we dit jaar niet gingen... ' We gaan niet in mei maar in juni' , uiteraard net in het weekend dat ik op Graspop zit. Ondertussen zag ik mijn Franse ontbijtje aan mijn neus voorbijgaan. Dat wensenlijstje kon ondertussen ook wel de prullenbak in. Vriendlief speelde er goed op in door te zeggen' Ha! Eindelijk kan ik je nu eens meenemen naar Amsterdam dit jaar!' Dus na nog een hoopvolle blik aan mijn ouders, kwam ik er toch echt achter dat ze het echt meenden. Goed, naar Amsterdam dan maar.. De ellende begon al toen ik erachter kwam dat ik niets oranje in huis had. Verder dan een Beesie van de Albert Heijn en een oranje lipgloss kwam ik niet, dan maar niet in het oranje. Ondertussen had vriendlief al een heel plan de campagne uitgestippeld. Om  8 uur opstaan om vervolgens een uur later eerst de rommelmarkt in het dorp te bekijken. Vervolgens om half 10 in de bus zodat het nog niet al te druk zou zijn. Goed, uiteindelijk waren we een uur later in het Vondelpark, en ik moet zeggen die Amsterdammers willen maar al te graag geld verdienen. Niet alleen met de gebruikelijke rommelmarkt, maar voor het geven van complimentjes, oplossen van raadsel en gebruik van een ventilator moet de knip al opengetrokken worden. Het zal wel komen doordat ik uit Zeeland komt, maar ik ben hier veel te nuchter voor. Een paar uur later begon het al behoorlijk druk te worden en besloten we langzaam weer richting Centraal Station te gaan. Uiteindelijk zaten we om 5uur weer in de bus terug naar huis. En eerlijk? Achteraf gezien viel het allemaal best mee, en vond ik het stiekem nog best gezellig. Misschien moet ik dat Franse ontbijtje volgend jaar nog maar een keer overslaan..

2 opmerkingen:

  1. ".....voor het geven van complimentjes, oplossen van raadsel en gebruik van een ventilator moet de knip al opengetrokken worden".

    Haha, hilarisch! Zelf ook nog nooit Koninginnedag in Amsterdam gevierd. Die drukte alleen al houdt me tegen. Misschien toch ook maar eens gaan kijken de volgende x.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeg gaan en van te voren al bepalen waar je heen wilt. Dan lukt het wel :)

      Verwijderen