woensdag 2 mei 2012

Dvd review: Margin Call


Soms heb je wel eens van die films die je graag wilt zien, maar waar je simpel weg niet aan toekomt. Margin Call is daar een van. Gezien het onderwerp kon ik niemand zo ver krijgen om mee naar de bios te gaan, dus was ik aangewezen op de dvd. Dat we in een economische recessie zitten is bij iedereen bekend, maar hoe is dit eigenlijk ontstaan? Euhm, iets met Wall Street en Lehman Brothers? Margin Call gaat dus over de laatste 24 uur voor de crisis. Als je nu al zoiets hebt van 'ja leuk maar niet voor mij, stop dan hier met lezen want  het is niet bepaald een luchtige film en een beetje achtergrondkennis is wel vereist. Spreekt dit je wel aan, lees dan vooral verder.
Aan het begin van de film komen de dames en heren van Human Resources verschillende medewerkers van de desbetreffende investment bank melden dat ze ontslagen zijn. Een van de ongelukkige is Eric Dale, nadat hem is medegedeeld dat vanwege de aard van zijn functie hij geen toegang meer tot het complex heeft en zijn zakelijke telefoon is afgesloten stopt hij nog gauw een USB stick in de hand van junior analist Peter Sullivan. Als iedereen naar huis gaat besluit Peter op kantoor te blijven om de inhoud van de stick te bekijken. Daar komt hij tot de ontdekking dat de investeringspaketten die verkocht zijn aan hun klanten gebaseerd zijn op ene foutieve formule. Het is zelfs al zo vergevorderd dat de verliezen groter zijn dan de winst.
Een noodvergadering wordt opgesteld en de beslissing die gemaakt wordt zal uiteindelijk fataal zijn voor de financiĆ«le markt, en dat is nog maar het begin. Dus ben je geĆÆnteresseerd in de werking van Wall Street en in het ontstaan van de crisis? Dan raad ik deze film zeker aan. Zo niet, lekker overslaan.
Cijfer: 7,5

2 opmerkingen:

  1. Klinkt best interessant, al heb ik mijn buik een beetje vol van de crisis, haha. Wie weet kijk ik hem ooit nog eens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je hem wilt lenen laat je het maar weten:)

      Verwijderen