zondag 13 mei 2012

Boek review: Hanging Hill & Het Experiment

Na het tegenvallende boek Huid van Mo Hayder, besloot ik het er toch nog maar een keer op te wagen en dit keer voor Hanging Hill te gaan (Nederlandse vertaling 'Rot'). En het boek viel zeker niet tegen! Hanging Hill staat trouwens los van de serie over detective Jack Caffery

Hanging Hill gaat over Sally en haar dochter Millie. Sally is pas gescheiden en ze moeten hun best doen om rond te komen. Sally maakt schoon bij David Goldrab, wat een nogal vreemd figuur blijkt te zijn. De andere verhaallijn gaat over Zoe, Sally's zus, ze hebben al jaren geen contact meer met elkaar gehad. Zoe houdt zich bezig met de moord op een jong meisje, uiteindelijk brengt deze moord de zussen weer bij elkaar. Als blijkt dat Millie geld heeft geleend van een drugsdealer komen ze in grote problemen. Wat ik zo goed aan het boek vond, was dat het op het einde pas duidelijk wordt wie het meisje heeft vermoord. Aangezien er geen mogelijke verdachten zijn weet je net zoveel als de personages. Het verbaasde mij ook heel erg, wie het uiteindelijk had gedaan, maar dat is alleen maar goed. Daarnaast leest het boek ontzettend snel weg, ook al zit het toch tegen de 500 bladzijden aan. Zelf vond ik het echt en verrassend verhaal en dit is ook één van de weinige boeken die ik nog een keer zou lezen.
Cijfer: 8

Dit boek lag al sinds kerst in de kast, maar ik was er eerlijk gezegd nog niet aan toegekomen. Het Experiment gaat over Marc Lucas die recent zijn vrouw en ongeboren kind heeft verloren tijdens een auto ongeluk. Marc is er goed vanaf gekomen, behalve dat hij een splinter heeft in zijn nek, die het leven bijna ondragelijk maakt. Voordat ik verder ga, een splinter?! Echt, kon er niets beters verzonnen worden?! Anyway, een splinter dus en een depressie, totdat hij op een dag een advertentie tegenkomt van een kliniek die mensen van vervelende herinneringen wil afhelpen. Dit klinkt erg aantrekkelijk voor Marc, waar hij tijdens het intakegesprek achterkomt is dat na de behandeling niets meer zal kunnen herinneren, en zijn identiteit ook gewist zal worden. Marc besluit niet mee te doen aan het experiment, maar als hij thuis komt en zijn huis niet meer binnen kan komen en zijn dode vrouw opeens ziet, is hij bang dat het experiment al gaande is. Het boek begint echt zoals in elke 'verloren identiteit boek/film'. Niemand herkent hem meer, hij kan z'n huis niet meer in en zijn rekeningen zijn afgesloten. Uiteraard komt hij ook nog een vrouw tegen die denkt dat zij ook slachtoffer is geworden van hetzelfde programma. Ik had eigenlijk wel verwacht dat het of een complot of een droom zou zijn, en dat gebeurt er eigenlijk ook. Het boek wordt nergens spannend en het einde is te bizar voor woorden. De uiteindelijke reden waarom hij zijn identiteit lijkt te zijn verloren gaat helemaal nergens over. Ik was wel heel snel klaar met dit boek omdat ik maar bleef hopen dat het ergens spannend zou worden, maar helaas. Desondanks ben ik nog wel benieuwd naar de boeken 'Zielenbreker' en 'de ogen verzamelaar'. Naar die eerste wordt verwezen in het experiment en de tweede spreekt mij aan omdat het boek letterlijk bij het eind begint. De pagina nummering en de hoofdstukken beginnen aan het eind!

Cijfer: 5