maandag 23 april 2012

DIY: Cutting T-shirts

Ik sta maar al te graag vooraan als mijn vriend zijn kledingkast weer eens opruimt. Toch wel handig om dezelfde muziek voorkeur te hebben! Deze shirts lagen al heel lang te wachten om verknipt te worden. Afgelopen weekend besloot ik om er maar eens mee aan de slag te gaan!
Naast een shirt en een goede stofschaar heb je verder niets nodig. Een goede schaar is wel heel belangrijk, want dat maakt echt het verschil. Je wilt geen 'hapers' in je shirt krijgen omdat de schaar niet goed knipt.
Ik heb echt een hekel aan hoogsluitende nekjes dus die knip ik er sowieso uit. Je kan de hals zo wijd maken als je zelf wilt. Ik heb zelf gekozen voor een redelijke wijde hals omdat ik een bepaalde hals in gedachten had, daarover later meer. Zelf heb ik geknipt vanaf 1,5/2cm van het uiteinde van de schouder. Ik wilde zelf 'sliertjes mouwen' maken, om dat te doen knip je eerst de uiteindes van de mouwen af. Vervolgens knip je de boven en onderkant van de mouw open zodat je twee losse flapjes krijgt. Let op de je niet te ver doorknipt en dus niet door de naad van de mouw zelf knipt. Je zou eventueel de onderste naad van het shirt er ook nog vanaf kunnen knippen. Hou er dan wel rekening mee dat de stof heel erg zal omkrullen, waardoor het shirtje erg kort kan worden. Zelf doe ik dit alleen bij lange/grote shirts.
Dan het meest tijdrovende gedeelte, het knippen van de sliertjes. Bij mij zijn ze redelijk breed geworden, iets dunner zou beter geweest zijn. Maak ze alleen niet té dun, omdat de stof later omkrult en ze dan snel kunnen afbreken. Om van de repen stof meer 'sliert' te maken, pak je de boven kant van een reep stof vast en trekt er zachtjes aan. Later in de was zal de stof meer omkrullen.
Dan ben je in principe klaar, je kunt natuurlijk nog veel meer met je shirt doen. Zo heb ik bij andere shirts de achterkant wel eens opengeknipt, beide kanten in repen geknipt en deze aan elkaar gebonden. Zo krijg je een hele mooie achterkant! Nadeel is wel dat het heel erg passen en meten is, want als je de repen te strak of te los aan elkaar bindt kan het shirt te groot of te klein worden. Aangezien ik nog wat met de hals wilde doen heb ik twee restjes stof gepakt (gooi daarom ook nooit meteen de afgeknipte stof weg, dit kan later nog van pas komen) en deze bij de schouders vast geknoopt zodat de bovenkant strak komt te staan. Zelf vind ik zo'n 'rechte' hals erg mooi. Maar, yet again, doe wat jou leuk lijkt!
En dan nog een poging tot een 'aanfoto'

3 opmerkingen:

  1. Super handig, deze tutorial! Ik ga 'm zeker een keer toepassen. En dat Eluveitie shirt zou ik ook wel willen hebben. :p Gave band! Ik was best wel verrast toen ik ze live zag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eluveitie is erg leuk live:) Als ik dat shirt verknipt heb zal ik er ook wel een post overmaken, misschien heb je er wat aan^^

      Verwijderen