dinsdag 27 maart 2012

Boek review: Wat je niet wilt zien, Huid

Ik hou van lezen, ik heb er jammer genoeg niet altijd tijd voor maar als ik er tijd voor heb dan lees ik ook zo een paar boeken uit. Onlangs had ik dan weer tijd om te lezen en dat heb ik dan ook zeker gedaan.

Wat je niet wilt zien- Steve Mosby
Een hele poos terug raadde mijn tante het boek de 50/50 moorden van Steve Mosby aan. Enthousiast als ik was heb ik daarna ook meteen Niemand die je hoort (aanrader) gelezen. Daarna heb ik eigenlijk een hele poos niets meer van Steve Mosby gelezen. Totdat ik pas in de AKO Wat je niet wilt zien zag liggen. Wat je niet wilt zien gaat over Alex die na de zelfmoord van zijn vrouw door Europa aan het reizen is om zijn oude woonplaats te ontlopen. Maar als Alex ontdekt dat Sarah, een vriendin van hem vermoord is en haar lichaam onvindbaar blijkt, besluit hij terug te keren naar zijn oude stad om de boel te onderzoeken. In de tussentijd onderzoekt Paul Kearney moorden op verschillende vrouwen die de moordenaar laat doodbloeden, maar net als bij Sarah wordt niet altijd het lichaam gevonden.. Zelf vond ik het een erg spannend boek, er gebeurden behoorlijk wat dingen die ik niet had verwacht! Daarnaast las het ook nog eens fijn weg. Enige nadeel is wel dat het nogal ingewikkeld kan zijn omdat meerdere personen te maken hebben met de moorden. Opzich vind ik het wel goed bedacht dat er niet 1 'moordenaar' is maar dit kan het wel onnodig ingewikkeld maken. Ook vond ik verschillende ontwikkelingen niet altijd goed uitgewerkt, wat mij betreft hadden sommige dingen dan ook weggelaten mogen worden. Toen ik eenmaal doorhad hoe het allemaal precies zat had ik wel zoiets van , 'zo kan het dus ook.' Want ook al is het een boek, het zou ook in het echt kunnen gebeuren. En het feit dat het ook in het echt zou kunnen voorkomen maakt het zo spannend.

Cijfer: 7,5

Huid-Mo Hayder
Nadat ik Vogelman van Mo Hayder had gelezen was ik erg benieuwd naar haar andere boeken. Toevallig vond ik, bij dezelfde AKO als hierboven, het boek Huid. Huid gaat over een seriemoordenaar die vrouwen vermoord om hun van hun huid te ontdoen. De moorden lijken op zelfmoorden, rechercheur Jack Caffery vertrouwt het niet helemaal en wordt bijgestaan door Flea Marley die politie duiker is. Laat ik beginnen met het feit dat het mij niet helemaal duidelijk was in het begin wat de moordenaar te maken had met de zelfmoorden. Verschillende vrouwen werden dood gevonden maar nergens werd wat over de missend huid verteld. Hierdoor kreeg ik het idee dat er nog een andere moordenaar in het spel was. Halfverwege het boek kwam ik erachter dat Huid het vervolg is op Ritueel, misschien heeft dat er iets mee te maken dat het niet helemaal duidelijk voor mij was. Aan het einde van het boek gaat het opeens allemaal in sneltrein vaart. Toen ik het boek dan ook uit had had ik ook een beetje een onvoldaan gevoel, omdat het opeens opgelost en afgelopen was, terwijl er heel lang naar het einde wordt toegeleefd. Eerlijk gezegd vond ik dit boek een beetje een tegenvaller, zeker ik omdat Vogelman zo goed vond. Jammer!

Cijfer: 6

Op de planning staat The Passage van Justin Cronin.

3 opmerkingen: