zondag 25 maart 2012

Band profile: Ensiferum

Volgens mij gaat er geen dag voorbij zonder dat ik muziek luister, of dat nou een cd'tje, via Ipod of de radio is, over het algemeen staat er altijd wel wat op. Ook ik heb zo mijn favoriete bands, deze wil ik dan ook graag met jullie delen. Ik zal beginnen met de bekendere bands en later wat onbekendere bandjes. Niets is leuker dan nieuwe bandjes ontdekken uiteraard!



Ensiferum is toch wel één van mijn all-time favorite bands. Eerlijk gezegd heb ik het pas twee jaar geleden ontdekt door mijn vriend. In eerste instantie vond ik er niets aan, maar toen ik later Norther ontdekte en mijn vriend mij er op attendeerde dat de zanger ook in Ensiferum speelt moest ik het wel een tweede kans geven. En dat heb ik geweten ook volgens mij heb ik de weken erna niets anders meer geluisterd. Ondertussen heb ik de band twee keer live gezien, een derde keer staat al op de planning omdat ze ook op Graspop staan. Ook heb ik het genoegen gehad om Mr. Lindroos van dichtbij te bewonderen. Na het optreden in 013 van vorig jaar spotte ik hem bij de merchstand. Na ongeveer opeens van een (volwassen) 19 jarige in een  hysterische 14 jarige te veranderen kreeg ik het dan toch voor elkaar om een klein praatje te maken en een foto te scoren. Hij hangt nog net niet boven mijn bed, maar woow this finnish guy is sexy~. Goed, nu tijd voor wat nuttige info:
Ensiferum is in 1995 opgericht door de huidige gitarist Markus, ex-bassist, Sauli en ex-drummer Kimmo. Aan lastige Finse achternamen ga ik mij niet wagen ;) De naam Ensiferum is Latijns voor drager van het zwaard. Markus zou in een Latijns woordenboek gekeken hebben en uiteindelijk zou Ensiferum daar uitgekomen zijn. Goed drager van het zwaard dus, zoals de naam al een beetje doet vermoeden hebben we hier te maken met een folk/pagan metal band. Thema's van de nummers zijn voornamelijk gebaseerd op historische verhalen en de oorlog. Een nieuwe album staat op de planning voor herfst dit jaar, ik kan niet wachten. Ken je het nog niet? Go check it out.

Favoriete albums: Eigenlijk vind ik ze allemaal goed maar als ik echt moet kiezen, Victory Songs, From Afar.

Favoriete nummers: Iron, Deathbringer From the Sky, Treacherous Gods, Battle Song, From Afar.


                         Dan tijd voor het moment waar we allemaal op gewacht hebben:
                   Goed.. Dat was dus Ensiferum voor deze keer.

0 reacties:

Een reactie plaatsen